piątek, 10 lutego 2012

4 filary szczęścia

Fot. Sergiu Bacioiu, flickr

Zastanawiałaś się kiedyś nad tym, o co chodzi w szczęściu? Jak możesz sprawić, żeby być szczęśliwszą? Jakie działania przybliżają Cię do poczucia szczęścia?

Z badań psychologów wynika, że Twoje i moje szczęście stoi na 4 filarach. Są to:

1. Postrzegana kontrola
Szczęśliwsi są ludzie, którzy mają poczucie, że to co się dzieje zależy od nich. O której wstaną. Co zjedzą na śniadanie. Jakimi sprawami będą się zajmować w ciągu dnia. Z kim się spotkają. Co zjedzą.   Chodzi o twoje poczucie kontroli w małych i dużych sprawach. Błahych i ważnych.

2. Postrzegany postęp
Lubię, gdy w trakcie robienia czegoś wiem, ile jeszcze przede mną.
Ile stopni do awansu na wymarzone stanowisko. Ile kilogramów do zrzucenia. Ile kilometrów do przejechania. Ile procent brakuje do załadowania się programu. Ile kroków do jego instalacji.

3. Więź, relacje
Według badań Instytutu Gallupa potrzebujemy co najmniej 5 godzin jakościowych interakcji z innymi ludźmi, aby czuć się dobrze. Inne badania pokazują, że ludzie mający relacje z innymi żyją dłużej... Trochę brzmi to jak oczywista oczywistość, jednak dbanie o relacje wymaga czasu, uwagi i zaangażowania. Jest działaniem!

4. Bycie częścią czegoś większego niż ty sama
Można to nazwać misją. Wizją. Niektórzy mówią o poczuciu sensu lub znaczenia. Zaangażowanie w coś, co nie zawsze daje bezpośrednie korzyści, ale przyczynia się do powstania lub daje dostęp do czegoś większego niż Ty czy ja.

Jak możesz zwiększyć swoje poczucie bycia szczęśliwą bazując na tych 4 filarach?
  •  Poczucie kontroli nad swoim życiem zwiększysz, gdy zaczniesz się zajmować tylko sprawami, na które masz wpływ (a te, na które nie masz chwilowo sobie odpuścisz). Na przykład możesz wybrać sobie drogę do pracy i to co w trakcie tej drogi robisz (a odpuścisz sobie zżymanie się na to, że musisz tam się pojawić akurat o ósmej). Możesz wymyślać różne sposoby realizacji tego, co masz do zrobienia w domu lub w pracy (a odpuścisz sobie wściekanie się, że musisz to zrobić). Po jakimś czasie zwiększy się zakres tego, co zależy od Ciebie :)
  • Długoterminowe i przewlekłe projekty podziel na mniejsze kawałki. Świętuj po zakończeniu każdego z nich.
  • Wpisz dbanie o relacje z najbliższymi w swój kalendarz. 
  •  
  • Kiedy jesteś z tą osobą poświęć jej choćby przez kilka minut 100% swojej uwagi (odłóż wszystko inne. Tak, wyłącz telefon, komputer i telewizor). 
  • Zapisz swoją życiową misję. Po co żyjesz? Co chciałabyś, żeby powiedzieli o Tobie na Twoim pogrzebie lub napisali w nekrologu?
Co zrobisz dzisiaj, co zajmie Ci minutę, a dzięki czemu poczujesz się szczęśliwsza?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz