poniedziałek, 19 marca 2012

12 sposobów na superMózg!

Fot. www.brainrules.net

John Medina jest naukowcem, który nie przypomina naukowca-mózgowca :) Wygląda bardziej jak przytulaśny miś, niż biolog molekularny, profesor bioinżynierii i dyrektor Brain Center for Applied Learning Research na uniwersytecie Seattle Pacific. Dotarłam do niego dzięki bestsellerowi: "12 sposobów na supermózg. Jak przetrwać w pracy, domu i szkole."

Oto 12 sposobów na to, żeby Twój mózg stał się SuperMózgiem:

1.  Ćwiczenia zwiększają moc mózgu.
Nasze mózgi zostały stworzone dla ludzi chodzących 17 km dziennie... Jeśli chcesz lepiej myśleć - chodź! Dzięki ćwiczeniom więcej krwi dociera do mózgu, a wraz z nią odżywcza glukoza, tlen zabierający toksyny i białka wpływające na połączenia neuronalne.


2. Mózg jest owocem ewolucji
W swojej głowie masz nie jeden mózg, a trzy: zaczęło się od mózgu gadziego, żeby oddychać i przeżyć, potem wykształcił się mózg ssaczy (dlatego tak dobrze rozumiesz swojego kota), a na koniec wyewoluowała kora nowa (pomarszczona jak orzech włoski), potężny ludzki mózg.


3. Plastyczność mózgu
To co robisz i czego się uczysz dosłownie wpływa na kształt Twojego mózgu. Nie ma dwóch takich samych mózgów. Ta sama informacja w dwóch mózgach jest przechowywana w kompletnie inny sposób. Różne obszary mózgu rozwijają się w różnym tempie u różnych osób. 

4. Nie zwracamy uwagi na nudne sprawy
W danym momencie możemy skupić swoją uwagę tylko na jednej rzeczy. Multitasking jest mitem! Lepiej się uczymy, gdy zaangażowane są też nasze emocje.


5. Powtarzaj, żeby zapamiętać
Pamięć krótkoterminowa jest jednym z typów pamięci do naszej dyspozycji. Informacja wpływająca do mózgu jest dzielona na małe kawałki, które są przechowywane w różnych częściach kory mózgowej. To, czy coś zapamiętamy czy zapomnimy zależy od pierwszych kilku sekund od pojawienia się informacji

6. Pamiętaj, żeby powtarzać
Większość rzeczy zapominamy szybko. To, co zostaje wzmacnia się z czasem dzięki powtórkom. Tak działa pamięć długoterminowa.

7. Wyśpij się
Brak snu obniża poziom uwagi, sprawność pamięci, obniża nastrój, pogarsza myślenie logiczne i zdolności liczenia, a nawet zręczność.

8. Zestresowane mózgi gorzej się uczą
Kortyzol, hormon stresu, niszczy komórki hipokampu, co obniża możliwości uczenia się i zapamiętywania. Ma to wpływ na wyniki dzieci w szkole i na efektywność pracowników.
Najgorszym rodzajem stresu jest uczucie braku kontroli nad problemem, bezradność.

9. Stymuluj zmysły
Uczymy się najlepiej korzystając z wielu zmysłów. Połączenie wzroku, słuchu, węchu, dotyku, ruchu pozwala nam uczyć się szybciej i na dłużej zapamiętywać.

10. Wzrok dominuje
Wzrok jest naszym dominującym zmysłem, zabiera połowę zasobów mózgu! Dlatego najlepiej uczymy się dzięki obrazom, a nie pisanym lub mówionym słowom.


11. Mózgi kobiety i mężczyzny różnią się
Różnice między mózgami kobiety i mężczyzny występują na poziomie strukturalnym i biochemicznym. Na przykład mężczyźni mają większe ciało migdałowate i szybciej produkują serotoninę.
Cudownie o tym, jak te różnice wpływają na  nasze związki opowiada fenomenalny Mark Gungor [zobacz].

12. Jesteś potężnym, urodzonym odkrywcą
Niemowlęta pokazują jak się uczymy - nie przez pasywną reakcję na środowisko, ale przez aktywne testowanie, obserwację, stawianie hipotez, eksperymentowanie, wyciąganie wniosków z doświadczeń.
Dorośli też najszybciej się uczą w tym trybie!
Niektóre części mózgu dorosłych są tak plastyczne jak u niemowląt, więc możemy tworzyć nowe neurony i uczyć się nowych rzeczy przez całe życie!



Przeczytaj jeszcze:
Sposób na zdrowy mózg

1 komentarz:

  1. Znasz jakieś efektywne ćwiczenia na poprawę funkcjonowania mózgu (np koncentrację)?
    Jednym ze sposobów jakie stosowałem był "sposób na pomarańczkę". (wyobrażasz sobie w myślach obiekt - np pomarańczkę) i jak najdłużej myślisz o tym przedmiocie. Wyobrażasz sobie fakture, wygląd, zapach, etc...

    Czy znasz jakieś inne ćwiczenia? może coś na motywację?

    OdpowiedzUsuń