piątek, 5 października 2012

Czy jesteś proaktywna?

Proaktywność to branie pełnej odpowiedzialności za swoje decyzje, działania i reakcje.

To podejmowanie decyzji o swoim życiu: o tym co robisz, jak i z kim oraz o tym jak reagujesz na to, co dzieje się wokół Ciebie.

To także podejmowanie działań na bazie wewnętrznych impulsów, a nie zewnętrznych przymusów.

To branie życia w swoje ręce i świadomość, że to w jakim miejscu jestem obecnie wynika z tego, jakie decyzje i działania podjęłam w przeszłości.
To branie odpowiedzialności za te decyzje i działania za to dokąd one doprowadziły i doprowadzą.

To wreszcie podejmowanie kroków ku zmianie tego, co mi się nie podoba zanim nadejdzie katastrofa lub w jakiś inny sposób zmiana okaże się nieuchronna.

To wyjście z roli ofiary sytuacji tworzonych przez innych.

Jak to jest u Ciebie?
W jakim stopniu (np. w skali od 0 do 100%) jesteś proaktywna?





cc:shapeshift, flickr.com

2 komentarze:

  1. Witaj Marto,
    Pierwsze co chce to pogratulowac Ci Twego bloga. Jestem tu po raz pierwszy w zyciu i na pewno zostane na dluzej. Zaczelam czytac od tego posta by zaraz odkrywac kolejne. I jakze wazne dla mnie informacje.
    Nie stac mnie na prywatne sesje z coutchem, a mam swoj okreslony cel.
    Moj cel to koniec tego roku by ostatecznie oddac prace. Tylko musze ja wczesniej napisac- a idzie mi jak krew z nowa. Sama widzisz, ze zamiast pisac to ja na necie siedze. I mam tysiace wymowek, ktore sa w tej chwili najwazniejsze do zrobienia.
    Niemniej czytajac Twe notki uswiadomilam sobie, ze to jest to co chce zrobic. Podejmuje swiadome decyzje a ta jest jedna z nich. Jeszcze nie jestem do konca proaktywna ale raczkuje w tej dziedzinie i chce byc taka. Chce wziasc zycie w swoje rece i przez ta prace zmienic to co mi sie nie podoba (uczucie zawieszenia miedzy zyciem studenckim a tym prawdziwym zyciem- praca, dom, etc)Wierze, ze mi sie uda. I wiem, ze musze zaczac w koncu zaczac efektywnie zaczac pisac bo przeciez samo sie nie napisze a czas ucieka. tik tak. tik tak
    Pozdrawiam goraco i dziekuje za to, ze moglam tu trafic.
    Paula

    OdpowiedzUsuń