poniedziałek, 16 września 2013

Co przyspieszy osiągnięcie celu?

Na początek ćwiczenie: przypomnij sobie moment, gdy znalazłaś się w zupełnie nowym, nieznanym, budzącym obawy miejscu. 
A teraz wyobraź sobie, że towarzyszy Ci ktoś znajomy. 
Jak zmieniają się Twoje odczucia? 

Oto jesteś w drodze do swojego CELU. To nie jest niedzielny spacerek i na pewno nie po płatkach róż. Jeśli określiłaś sobie ambitny cel, który jest poza Twoją dzisiejszą strefą komfortu możesz liczyć na to, że po drodze spotkasz wiele przeszkód. Wiele razy Ci się nie uda, zanim dotrzesz tam, gdzie chcesz być.

To naturalny proces towarzyszący zmianie. Może on wyglądać tak:
Entuzjazm à trudność / porażka à rezygnacja
Albo tak:
Entuzjazm à trudność / porażka à wytrwałość à sukces / cel


Co może Ci pomóc być wytrwałą i dotrzeć do swojego celu? Zbudowanie sobie sieci wsparcia, która pomoże Ci przetrwać trudności i porażki. Jest to szczególnie ważne na początku drogi do celu, gdy zaczynasz „wydeptywać“ nowe ścieżki - także w swoim mózgu.

Jak zbudować tę sieć wsparcia?
Poszukaj wokół siebie ludzi, którzy będą Cię wspierali w realizacji Twojego celu. To mogą być osoby z rodziny, przyjaciele, bliżsi lub dalsi znajomi. Także mentor lub coach. Ważne, by były to osoby, które wierzą w to, że ten cel jest dla Ciebie dobry i jesteś w stanie go osiągnąć niezależnie od problemów, które się pojawią po drodze. Nawet, gdy Ty sama w to zwątpisz, one dalej będą w to wierzyć. Będą pomagać Ci podnieść się po upadkach i zagrzewać Cię do pokonywania kolejnych przeszkód. Dobrze, jeśli w Twojej sieci wsparcia znajdują się co najmniej dwie osoby. Jednak jeśli tylu nie znajdziesz, to nawet jedna wystarczy.

Uwaga! Osoby z Twojej sieci wsparcia nigdy nie usuwają przeszkody za Ciebie. Dlaczego? Tego rodzaju „pomoc“ byłaby raczej „niedźwiedzią przysługą“, ponieważ zamiast dodawania Ci mocy niosłaby w sobie komunikat „jesteś zbyt słaba, żeby sobie z tym poradzić, więc muszę to zrobić za ciebie“.

Osoby w swojej sieci wsparcia dobieraj z uwagą. A potem dbaj o relacje z nimi, zasilaj tę sieć, aby była silna, kiedy będziesz jej potrzebować. A będziesz potrzebować jej na pewno.



fot.  PLCMC training account, flickr.com

piątek, 13 września 2013

Cytat dnia

"Nic nie jest szczególnie trudne do zrobienia, jeśli tylko rozłożyć to na etapy".
Henry Ford

 fot. Garrett Charles

czwartek, 12 września 2013

6 sposobów na to, by lepiej myśleć i decydować

 W chwilach, gdy masz podjąć ważną decyzję warto na chwilę się zatrzymać i zastanowić nad różnymi możliwościami. Jasność myślenia w takich momentach może decydować o tym, czy dokonasz dobrego dla Ciebie wyboru. Oto kilka sposobów na to, by w takich momentach myśleć jasno i wybrać najlepiej:

1.    Usiądź w ciszy
Usiądź w ciszy i samotności na 20 minut. Nic nie rób. Po prostu siedź. Możesz skupić swoją uwagę na odczuciach płynących z ciała. Albo oddechu (pomaga czasem liczenie wdechów i wydechów). Staraj się zauważać swoje myśli, ale nie angażować w myślenie ich. Przyglądaj się im jak chmurom na niebie. Daj odpłynąć dalej.  Po dwudziestu minutach umysł sie wycisza, odzyskujemy jasność myślenia i widzenia rzeczy takimi, jakie są.

2.    Myśl na papierze
Zapisz swoje pytanie na górze kartki i pisz wszystko co Ci przychodzi do głowy w odpowiedzi na nie. Papier wszystko zniesie. Nawet najśmielsze pomysły i nierealne marzenia. To pozwoli Ci poukładać swoje myśli, przyjrzeć się im jakby z boku. Pisać możesz także korzystając z komputera lub telefonu. Skutek ten sam.

3.    Idź na spacer
Na pól godziny lub godzinę wybierz się na przechadzkę. Najlepiej sama lub ze śpiącym dzieckiem, abyś nic Ci nie przeszkadzało. Mózg wyewoluował w czasach, gdy nasi przodkowie pokonywali piechotą kilkanaście kilometrów dziennie. Dlatego najsprawniej myślimy wtedy, gdy wprowadzamy go w harmonijne bujanie takie jak w czasie spaceru.
Steve Jobs znany był z tego, że kluczowe decyzje i rozmowy prowadził na długich spacerach w okolicy swojego domu.


4.    Rozmawiaj
Porozmawiaj z kimś komu ufasz. To pozwoli Ci nie tylko ułożyć myśli, ale też zyskać spojrzenie osoby, która nie jest w tę sprawę tak zaangażowana jak Ty. Z dystansu widać wiele więcej. Oko nie jest w stanie samo siebie zobaczyć. Rozmowa może być dla Ciebie lustrem, dzięki któremu wyraźniej wszystko zobaczysz, usłyszysz i poczujesz.

5.    Zadawaj pytania.
Pytania mają niezwykłe właściwości odkrywania tego, co do tej pory było poza naszą świadomością. Na przykład po pytaniu: „Co dobrego Ci się ostatnio przydarzyło?“ prawdopodobnie zaczniesz skanować swoją pamięć w poszukiwaniu dobrych momentów. Gdy spytam „jak się teraz czujesz?“ Twoja świadomość zaczyna skanować ciało i/lub emocje. A pytanie „ Za co jesteś wdzięczna?“ uruchamia refleksję na przykład nad sprawami, które uznajemy za oczywiste, które wcale takie nie są (chodzenie, mówienie, posiadanie dzieci etc.).

Przy podejmowaniu ważnej decyzji warto zapytać siebie:
Jakie założenia przyjmuję przy podejmowaniu tej decyzji?
Co jeszcze powinnam uwzględnić?
Co bym zrobiła, gdybym się nie bała?
Co najlepszego i najgorszego może się wydarzyć?
Co zrobię, jeśli się nie uda?
Co zrobię, jeśli odniosę sukces?
i tak dalej.

6.    Eksperymentuj
Jeśli wolisz działać niż myśleć zacznij działać. Z jedną drobną różnicą. Otwórz się na próbowanie rzeczy innych, niż robiłaś do tej pory. Eksperymenty. Nowe sposoby na początku mogą być mniej komfortowe i wymagające większego wysiłku, ale w wielu wypadkach te dodatkowy nakład się opłaca. Jeśli eksperyment dotyczący na przykład nowego zajęcia się nie powiedzie, możesz zawsze wrócić do sprawdzonych metod.

I jeszcze jedno - nie wierz mi na słowo tylko przetestuj to.
A potem daj znać, co u Ciebie najlepiej się sprawdza.

fot. Hani Amir, flickr.com


piątek, 6 września 2013

(na) co liczysz?

To, na co zwracamy uwagę zaczyna się pojawiać jakby częściej. To nie czary. To ten sam efekt, który sprawia, że po kupieniu sobie roweru / samochodu / butów w określonym kolorze, nagle widzisz ich wokół siebie o wiele więcej. Taj, jakby nagle wiele osób zdecydowało się na taki zakup jak Ty. To filtr percepcji, który pomaga Ci wyłowić z szumu informacji te istotne dla Ciebie. A istotnym zawsze dla nas jest, kto jest do nas podobny :)

Skoro zwracając uwagę na coś zaczynamy mieć wrażenie, jakby tego było więcej, to warto zacząć zwracać uwagę na rzeczy, których CHCEMY mieć więcej w życiu, nie sądzisz?

Możesz zacząć liczyć:

  • ile osób uśmiechnęło się do Ciebie dzisiaj
  • do ilu osób Ty się uśmiechnęłaś
  • smaczne i zdrowe rzeczy, które zjadłaś
  • dobre uczynki, które zrobiłaś
  • małe cuda
  • za co jesteś wdzięczna
  • osoby, którym pomogłaś
  • śmieszne sytuacje
  • ile zarobiłaś w tym roku
  • nowe rzeczy, których się nauczyłaś
  • zdrowe i sprawne części ciała
  • uściski
  • optymistyczne myśli
  • ciekawe książki
  • podnoszące na duchu historie
  • wypowiedziane przez Ciebie dziękuję
  • czas spędzony z najbliższymi
  • wyrazy uznania przekazane innym
  • piękne obrazy
  • akty uprzejmości
  • niespodzianki
  • szczęśliwe chwile
  • wspaniałych ludzi wokół Ciebie
  • ...
Umiesz liczyć, zacznij dziś.
I możesz liczyć na to, że coś się zmieni :)
Miłego liczenia!




środa, 4 września 2013

Kiedy ostatnio zdarzyło Ci się, że poczułaś jak bardzo jesteś wdzięczna?
Za życie,
za niebo nad głową i ziemię pod stopami,
za jedzenie, które masz na talerzu przed sobą,
za to, co w kubku, który trzymasz w ręku lub stoi obok,
wszystkim ludziom, dzięki którym Twoje życie jest tak pełne dobrych chwil,
za drogi po których jeździsz, prąd w gniazdku, wodę w kranie (i toaletę!),
za dom, w którym mieszkasz,
za sprawne oczy, ręce, nogi, serce, płuca, żołądek... i całą resztę,
za dar snu,
za rodzinę,
za pracę,
za czas odpoczynku,
za trudne doświadczenia, które pozwalają Ci się rozwijać,
za mijające lato i zbliżającą się jesień,
za muzykę,
za powietrze,
za życzliwy gest nieznajomej osoby,
za górki i dołki,
za małe i większe cuda...
za ...

Za to wszystko i jeszcze duuuuużo więcej dziękuję. 
A Ty za co jesteś właśnie wdzięczna?

fot. tropicaLiving - Jessy Eykendorp, flickr.com