czwartek, 12 września 2013

6 sposobów na to, by lepiej myśleć i decydować

 W chwilach, gdy masz podjąć ważną decyzję warto na chwilę się zatrzymać i zastanowić nad różnymi możliwościami. Jasność myślenia w takich momentach może decydować o tym, czy dokonasz dobrego dla Ciebie wyboru. Oto kilka sposobów na to, by w takich momentach myśleć jasno i wybrać najlepiej:

1.    Usiądź w ciszy
Usiądź w ciszy i samotności na 20 minut. Nic nie rób. Po prostu siedź. Możesz skupić swoją uwagę na odczuciach płynących z ciała. Albo oddechu (pomaga czasem liczenie wdechów i wydechów). Staraj się zauważać swoje myśli, ale nie angażować w myślenie ich. Przyglądaj się im jak chmurom na niebie. Daj odpłynąć dalej.  Po dwudziestu minutach umysł sie wycisza, odzyskujemy jasność myślenia i widzenia rzeczy takimi, jakie są.

2.    Myśl na papierze
Zapisz swoje pytanie na górze kartki i pisz wszystko co Ci przychodzi do głowy w odpowiedzi na nie. Papier wszystko zniesie. Nawet najśmielsze pomysły i nierealne marzenia. To pozwoli Ci poukładać swoje myśli, przyjrzeć się im jakby z boku. Pisać możesz także korzystając z komputera lub telefonu. Skutek ten sam.

3.    Idź na spacer
Na pól godziny lub godzinę wybierz się na przechadzkę. Najlepiej sama lub ze śpiącym dzieckiem, abyś nic Ci nie przeszkadzało. Mózg wyewoluował w czasach, gdy nasi przodkowie pokonywali piechotą kilkanaście kilometrów dziennie. Dlatego najsprawniej myślimy wtedy, gdy wprowadzamy go w harmonijne bujanie takie jak w czasie spaceru.
Steve Jobs znany był z tego, że kluczowe decyzje i rozmowy prowadził na długich spacerach w okolicy swojego domu.


4.    Rozmawiaj
Porozmawiaj z kimś komu ufasz. To pozwoli Ci nie tylko ułożyć myśli, ale też zyskać spojrzenie osoby, która nie jest w tę sprawę tak zaangażowana jak Ty. Z dystansu widać wiele więcej. Oko nie jest w stanie samo siebie zobaczyć. Rozmowa może być dla Ciebie lustrem, dzięki któremu wyraźniej wszystko zobaczysz, usłyszysz i poczujesz.

5.    Zadawaj pytania.
Pytania mają niezwykłe właściwości odkrywania tego, co do tej pory było poza naszą świadomością. Na przykład po pytaniu: „Co dobrego Ci się ostatnio przydarzyło?“ prawdopodobnie zaczniesz skanować swoją pamięć w poszukiwaniu dobrych momentów. Gdy spytam „jak się teraz czujesz?“ Twoja świadomość zaczyna skanować ciało i/lub emocje. A pytanie „ Za co jesteś wdzięczna?“ uruchamia refleksję na przykład nad sprawami, które uznajemy za oczywiste, które wcale takie nie są (chodzenie, mówienie, posiadanie dzieci etc.).

Przy podejmowaniu ważnej decyzji warto zapytać siebie:
Jakie założenia przyjmuję przy podejmowaniu tej decyzji?
Co jeszcze powinnam uwzględnić?
Co bym zrobiła, gdybym się nie bała?
Co najlepszego i najgorszego może się wydarzyć?
Co zrobię, jeśli się nie uda?
Co zrobię, jeśli odniosę sukces?
i tak dalej.

6.    Eksperymentuj
Jeśli wolisz działać niż myśleć zacznij działać. Z jedną drobną różnicą. Otwórz się na próbowanie rzeczy innych, niż robiłaś do tej pory. Eksperymenty. Nowe sposoby na początku mogą być mniej komfortowe i wymagające większego wysiłku, ale w wielu wypadkach te dodatkowy nakład się opłaca. Jeśli eksperyment dotyczący na przykład nowego zajęcia się nie powiedzie, możesz zawsze wrócić do sprawdzonych metod.

I jeszcze jedno - nie wierz mi na słowo tylko przetestuj to.
A potem daj znać, co u Ciebie najlepiej się sprawdza.

fot. Hani Amir, flickr.com


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz